tisdag 1 januari 2008

Virkbeskrivning på snöflinga

Hoppas ni hade ett underbart nyårsfirande igår. Vi hade det toppen med lagom mycket mat, ost och kex och vin och även lagom många fyrverkerier. Treåringen var uppspelt. "Jag har köpt pangare med pappa, du ska få en röd mamma och jag en gul och ..."

När vi började skjuta fyrverkerierna var han så nöjd. "Wow...den var häftig..ååhhhh...den var som stjärnor...och den lät så HÖGT mamma". Tvååringen var mindre imponerad. Hon grät och snyftade "Jag vill laga maaaat mamma" eftersom det var det som vi sagt att vi skulle göra efter att vi skjutit klart. Hon var jätterädd för de höga ljuden.

Det verkar som om hon är lik mig där, jag har tendenser att svimma när jag är bredvid höga ljud. Om en musikparad går förbi på gatan så känner jag rent fysiskt hur kroppen "stänger av", när trumsektionen närmar sig. Ljud från fyrverkerier ger samma svimningstendenser. Konstigt och känns lite "pjåskigt", men jag märkte på dottern att hon troligtvis har samma sak.

Jag känner mig ganska ensam om det här och har bara träffat på några få som har det likadant och jag vet inte ens om det finns ett namn för den här tendensen. Men vackert är det ändå, så jag brukar luta mig mot maken och försöka härda ut den korta stund det varar. Jag och dottern gick upp till huset tidigare förstås och lade klart pussel och började laga maten. Tråkigt om hon ska behöva vara rädd ju.

Ni vet min karantän? ;-) Jag utlovade bild och mönster på de snöflingor jag virkade då. Jag försökte ju då att förlänga julen lite eftersom vi var dåliga under julhelgen och veckan innan.


Här kommer den utlovade bilden. (Ja-a..jag veeet att ni är trötta på julen nu, men det kan ju vara ett tips inför kommande jular om inte annat. Kika in ängeln i bakgrunden också. Den är superenkel att göra och jag ska göra några stycken fler med barnen till nästa jul.)

Och så mönstret då (lånat av tillstånd från Allers Förlags redaktion, det är den underbara Gunilla Olmarker som har utformat den här modellen):

Snöflinga

Storlek: Ca 7 cm i diameter
Garnåtgång: Till 7 stjärnor går det åt ca. 5 gram bomullsgarn
Virknål: Inox 1,5 eller Boye 7
Virkförklaringar: Alla fm-varv slutar med 1 sm i 1:a fm på varvet. 1:a st på varvet virkas som 3 lm. Alla st-varv slutar med 1 sm i 3:e lm i början av varvet. Paranteser virkas det antal gånger som står direkt efter parantesen. *-* upprepas.

Lägg upp 10 lm, slut dem till en ring med 1 sm.

Varv 1: 24 st om lm-ringen
Varv 2: 1 lm, *1 fm, 5 lm, hoppa över 1 st*. OBS! De sista 5 lm på varvet virkas som: 2 lm + 1 st i 1:a fm.
Varv 3: *9 lm, 1 fm om nästa lmb*, sluta med 1 sm i st på föregående varv.
Varv 4: 1 lm, om varje lmb virkas: 4 fm + (5 lm, 1 fm i den 1:a av de 5 lm) 3 ggr + 4 fm, ta av garnet.

Stärkning
Koka 4,5 dl florsocker med 1,5 dl vatten tills lagen blir genomskinlig. Låt den svalna något, lägg sedan delarna i lagen och dem bli helt genomfuktade. Kramar ur dem i en handduk och veckla ut stjärnorna. Låt torka helt.

Om det är något som är oklart i beskrivningen så hör av er till mig så ska jag se om jag kan hjälpa till.

Nu ska maken åka och hämta barnen som har sovit över där borta. Vi har byggt på utbyggnaden idag och jag har röjt ut julmat och julgodis ur skafferiet. :-) Nu ska jag fortsätta plocket här hemma. Det tar ju liksom aldrig slut som ni säkert känner av själva. :-)

Kram Bea

15 kommentarer:

Nilla sa...

Stackare! Inte roligt alls att behöva vara rädd eller ha obehag för höga ljud!

Vi hade faktiskt inte alls köpt några raketer nu, utan var ute och gick och beundrade andras på håll istället, några hundra meter från vårt hus finns en bro var vi stod och såg ut över den nu isbelagda sjön och på alla fyrverkerier som smällde i skyn =) Mysigt!

Stjärnan är så vacker! Dock får jag godkänna att jag hoppade över mönstret, känns som jag skulle läsa hebreiska, fattar ingenting *fniss*

God fortsättning på det nya året!

Många varma kramar Nilla

Lotta sa...

Det låter inget vidare att vara så känslig för ljud. Jag har inga direkt problem, men jag tycker inte om det direkt. Jag brukar mest stå och tänka på alla stackars människor som vuxit upp i krigsländer, hur det måste påverka dom att höra alla dessa smällar.

Väldans söt stjärna!

En riktigt god fortsättning på det nya året!

kram
Lotta

Himmelbit/Njut en smula sa...

Jättesöt stjärna! Att virka och sticka är faktiskt en av de få pyssel som jag inte hakat på (tenderar att ge mig på allt annat..).

Usch vad jobbigt att vara känslig för höga ljud - det finns ju överallt känns det som. Karin (Kajsa på FL) berättade att hennes äldsta dotter är jättekänslig också. Mår visst jättedåligt vid höga ljud. Kanske är vanligare än man tror, bara man börjar prata om det.

Ha en toppenkväll!
KRAM!

Hem och Lycka sa...

Stackare där, inte kul med höga ljud när man är känslig..

Underbar snöflinga! God fortsättning, kram!

Änglahem sa...

Är intemycket för raketer och smällare, men det är mest för jag tycker att det händer alldeles för många olyckor. Här kommer grejerna inte innanför dörrarna.

Virka gillar jag. Söt stjärna du gjort. Stärkningsreceptet skriver jag ner, är lite svårt att få till det med det ibland.

God fortsättning! på 2008....

Kram
Ulrika

Skatan sa...

Så vackert! Jag önskar att jag behärskad virknålen så till den milda grad att jag kunde få ihop en sådan där rackare : )

önskar dig ett gott nytt år! Stor kram!

Skatan sa...

Men fy då frun, det där var nästan under bältet ;-) Eller så är det jag som är trött...

Sov gott!

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Gott Nytt År önskar jag dej oxå !!
Jag kommer tillbaka och kikar mer hos dej , men nu är klockan slagen för EnTröttLoppa :-)

Lantliga drömmar sa...

Åh så effektiv du varit med virkning och allt möjligt under din "sjukdomstid"! :-) Jättefint!

Vi firade nyårsafton hos min syster, och hennes lilla (nåja, snart 5-åring) var också så rädd för raketerna och smällarna... "jag olkal inte höla på detdäl nå mela nu!" sa han upprepade gånger, och kom in i huset med oss kvinnor istället :-)

Fårfällarna är nog från Ikea, så äkta är det ju inte, men nog så varma och sköna! :-)

Ja, änglaspel är nog något som hör julen till! Jag var inte många år när jag satt en hel timme framför spelet och bara tittade och njöt... Till sist frågade jag mamma om "änglarna inte blir nå trötta i benen?!" :-)

Önskar dig och din familj en ritkigt bra fortsättning på det nya året! Allt gott!

Kram Heidi

Ann-Catrin sa...

Hej!!'
Vet du jag kan nästan känna likadant med höga ljud och sånt.. kan nästan må fysikt dåligt då. Kommer ihåg när jag var liten och de flög med modellplan... hur otäckt jag tyckte ljudet var..vill inte vara ute.
Smällare också...
Tycker att fyrverkerier är vackra..men har svårt att njuta av dom.
Så söta snöflingor..själv är jag urakss på sånt där..men jag beundrar andra!!
Nu ser vi fram emot ett härligt bloggår tillsammans.
Stor kram A-C

Jenni - Snickarsbacken sa...

Underbar stjärna! Vad roligt att du fyndat en kaninflicka till dottern som hon gillade. Jag tycker inte att alla Maileg figurer är fina, vissa känns mindre bearbetade faktiskt. Såg ngr på rea hemma som jag tyckte var "för" enkla! För att komma till saken, jag köpte de härliga syskonparet i Finland...har inte sett dem på ngn internet affär i Sverige bara i danmark. Du kanske kan hitta om du googlar, Lycka till!
God fortsättning på det nya året!
Kram Jenni

Marie sa...

Vilken söt snöflinga, jag fick något liknande från en tjej i USA nu innan jul. Virka har jag inte gjort sen syslöjden, tror inte jag ska försöka mig på det.

Vad gäller julrosen, den är giftig! Roten är jättegiftig! Som tur är blommar den ju nu på vintern och då kanske barnen inte är lika mycket ute i trädgården och leker. Mina barn är inte så stora än heller så de är aldrig själva ute och leker, men det är ju bra att vara medveten om att den faktiskt är giftig!

God fortsättning på det nya året!
Kram Marie

~~*Pennyshouse*~~ sa...

åååå kära Bea du är ju bara såååå häftig.När jag satt här o läste började det att mullra i datorn.....å helt plötsligt kom min älsklingslåt från ukraina....puss till dig!
Nu blev jag helt till mig....hihi..
Snöflingorna är såå fina.Äntligen har edt fallit några utanför mitt fönster *LER*
Kram Pernilla

Anonym sa...

Hej!
Hittade din blogg häromdagen och älskar den :-)
Nämnde den på min hemsida: "Hon skriver så vackert om sin mamma att jag blir alldeles tårögd,
så mysigt om sina barn och så intressant om heminredning och pyssel.."

God fortsättning på 2008!
Mvh, Ingela
http://www.ingelaslekstuga.se/

ansipansan sa...

Tusen tack för denna beskrivning! Jag har precis virkat några snöflingor och blev väldigt nöjd med resultatet! Jag har förstås länkat hit också.

Jättefin blogg du har!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...