onsdag 20 augusti 2008

Vårt städschema


På ett forum skrev jag vid ett tillfälle om vårt städschema. Många har sedan dess frågat efter det och jag lägger därför ut det här med.

Jag vill poängtera att vi just nu INTE använder oss av städschemat, just för att vi bygger ut och maken lägger energin där just nu och vår fördelning blir mer "traditionell" där jag gör den större delen.
Eftersom jag inte HINNER eller ORKAR göra allt själv utan att vi delar på det så har vi inte lika klanderfritt hem som under den tid vi hade det innan vi började bygga ut.
Nu börjar köket bli klart så vi har så smått börjat kika på fördelningen igen, hur vi ska kunna utforma den så det fungerar med våra arbetstider och min lediga fredag och hans beredskapsledighet etc.

Jag klipper in det jag skrev för 18 månader sedan, "rakt av"...here we go:

VARFÖR STÄDSCHEMA?
Vi har levt som så många andra. Tjatat och gnatat, gnällt och bråkat om städningen.
Om ATT det ska städas, om HUR det ska städas och om VEM som ska göra vad och på VILKET SÄTT och hur OFTA.

När barnen föddes så tog vi tag i det och vi kan inte förstå att vi inte gjort så här innan. Nu har vi ett "perfekt" hem nästan jämt, tid för oss själva OCH delat ansvar TROTS att vi har två barn under två års ålder. Hur? Vi gjorde ett städschema.

Vi började med det i julas och det har fungerat klockrent sedan dess.
Vi är lyckligare, har mer tid för oss själva och bråkar nästan aldrig. Dessutom lär vi vår son och dotter att man ska dela på sysslorna hemma.

HUR ÄR SCHEMAT UPPBYGGT?
Schemat är baserat på jämna/ojämna veckor. Maken har ojämna, jag har jämna.
Vi har fyllt i ett schema med våra signaturer för den jämna veckan och en för den ojämna.

Det här står i vänstermarginalen på en jämn vecka (ojämn vecka är det maken som gör det som står vid B/P, men det som bara står på oss fortsätter vi att göra)

Matplanering på söndagen: Jag gör matplaneringen.
Gemensam storhandling på måndagar: Vi har ett särskilt tillägg där vi bestämt att vi ska äta ris, potatis OCH pasta under veckan så det inte bara blir pasta. EN dag i veckan ska vi äta fisk och pizza BARA en gång i veckan.
Matlagning: Jag lagar mat varje dag i veckan, utom torsdagar eftersom det är min "barnlediga kväll". Då gör jag INGEN syssla på kvällstid utan får möjlighet att ta mig utanför hemmet, gå upp och lägga mig och sova, sitta vid datorn eller läsa en bok, shoppa eller rensa ogräs UTAN barnen. Annars har det lätt blivit så att "Men, kan inte du ta barnen...jag tänkte ju..." På torsdagar är det inga kompromisser. Tisdagen gör JAG allt på listan som ska göras den dagen. Då har HAN barnfri tid. Det fiffiga (och pedagogiska) här är att den som har matlagningsvecka även har barnen med sig i köket. De får hacka, smaka och plocka. Den andra får då automatiskt lite extra egentid dessutom, samtidigt som barnen lär sig hur man lagar mat och för ökad aptit i och med att de fått vara med från grunden med varje liten ingrediens.
Rengöring av köket: Maken gör rent köket eftersom jag lagade maten. Eftersom vi har OLIKA syn på vad som är STÄDAT så har vi satt oss ner och gjort upp en liten gemensam lista på vad som räknas som städat. Han tycker det är ok med pappershögar på matbordet. Jag tycker inte det. Kompromissen har då blivit att endast aktuella papper får ligga där och bara under EN dag. Det har fungerat toppen. Vi trivs båda två med lösningen och jag känner inte att jag behöver gå och "efterstäda" eller "gnälla" eftersom vi kommit fram till hur VI ska ha det när det är städat. När HAN är nöjd och när JAG är nöjd.

Jag gör rent köket när vi lagt barnen. Det tar 15-20 minuter.

Rengöringen av andra rum: Maken plockar rent i hall, toalett, vardagsrum och lekrum när jag gör rent i köket. Vi har även där gått igenom vad som ska göras för att det ska anses vara "städat". Inga stora saker. Mer att skorna ska stå i skohyllan, alla kläder upphängda eller lagda i tvättstugan, inget på golvet i hallen eller på toaletten, inget synligt "klägg" någonstans...tomt vardagsrumsbord och inga leksaker framme (barnen plockar upp leksakerna innan de borstar tänderna för kvällen). Maken är klar samtidigt som jag, ungefär efter 15-20 minuter. Ovanstående sysslor görs varje dag.

Nu följer en del sysslor som görs några gånger i veckan.

Dammsugning - varannan dag (måndag, onsdag, fredag och sedan under helgen vid behov): Den som inte lagar mat med barnen sveper runt med dammsugaren.....samt
Vattna blommor - .....skvätter runt lite vatten på blommorna inne (och ute på sommaren) Perfekt att ha i samband med dammsugningen, nu är det slut på upptorkade stackars "eterneller" bakom gardinerna. Eftersom dammsugningen och vattningen tar kortare tid än matlagningen så får den som gör detta den veckan lite extra "egentid" eftersom barnen är med i köket.
Storbad av barnen varje fredag: Den som inte badar dem byter sängkläder i samtliga sängar.
Det finns tid över att vara med alla fyra när barnen badar eftersom bytet av sängkläder går ganska fort. Mysigt!
Tvätt: Tvätten sköts på dagar med "T" Tisdagar och Torsdagar...samt lördagar (perfekt när man bytt alla lakan kvällen innan.) Bara att slänga i maskinen innan frukosten och då behöver man bara två uppsättningar med sängkläder till varje familjemedlem eftersom det är rent och redo att användas på fredagen. Fräscht! Det är oftast jag som tvättar, men maken som hänger upp och viker ihop och lägger undan. Jag stryker oftare.

Eftersom vi är tävlingsinriktade båda två och trodde att vi skulle ha lite svårt att komma in i "tänket" och i rutinerna och kanske sluta efter ett tag så hittade vi på ett roligt "belöningssystem". När jag slarvar och/eller helt SKITER i någon uppgift, trots att jag inte har något riktigt skäl mer än att jag inte har lust (Inte sjuk, inte uppbokad på annat eller något) så får maken lägga en liten gul pärla i ett snapsglas som är "hans". Även jag har ett sånt snapsglas. Varje liten plastpärla representerar fem kronor. I slutet av månaden räknar vi ihop våra pärlor och mellanskillnaden går till den som fått flest pärlor, som en slags "betalning" för att man gjort dennes sysslor. Det kan räcka till en tidning, underkläder, ett kondisbesök, hyra av en film som man så gärna velat se etc.

Eftersom både jag och maken är REJÄLA tävlingsmänniskor så fungerar det toppen. Särskilt eftersom vi "inspekterar" varandras jobb halvt oseriöst. "A-a-a..dääär har du minsann missat"

Vi har ett HELT nytt liv sedan vi började schemalägga det så här. Man tror ju liksom det ska gå automatiskt, men ALLA andra områden i vårt liv är ju tidsbestämda till stor del.
- Våra arbetstider

- Räkningar
-Barnens skola/förskola
- Sjukvård

- Semester
- Restider
- Programtider

- Evenemang
- Träningar
- Cuper
- Matcher
- Menstruationscykler
- Bemärkelsedagar
- Högtider


Är det egentligen så onaturligt att även avsätta lite tid åt hemmets vård?
...
Hoppas att ni förstod något av detta. :-)

Ibland har jag fått frågan här i bloggen om:
"Hur hinner du med allt?"

Lite av svaret har ni här. Jag HINNER helt enkelt därför att alla tar hand om sin bit. Just nu, när jag sitter här och bloggar exempelvis, så lagar maken mat. Då "hinner" jag ju, medan barnen tittar på "Fem myror..." och tvättmaskinen surrar runt med den tvätt som fyraåringen lade in.
"Mamma, det var fullt i korgen med svart, så jag lade in i maskinen. Kan du hjälpa mig att hälla i tvättmedel i facket?"
Det funkar...när alla hjälps åt.

Kram Bea - som undrar hur många som orkade lääääsa allt...hihi

38 kommentarer:

Nettan sa...

Ojjjj....säger jag bara, undra om man ska våga sig på ett " städschema " här hemma =!

Men sambon verkar INTE bry sig om det är damm i hörnen ??
Oftast jag som städar, plockar dammar, tvättar & hänger....jisses mitt snapsglas fylls fort *fniss*, men så är det väl därför en har reumatism oxå...*hrm* & jag som skämt bort dom =0(.

Men hoppas det funkar för er med " schemat " när köket är klart !!
Kram, Nettan

Hanna sa...

Klockrent! Det här ska visas för mannen sedan blir det till att hitta "vår" väg men tack för att du delade med dig.
/Hanna

Chris sa...

Rent ut sagt SKITBRA!!! Det är väl snarare en romantisk dröm att allt ska gå per automatik. Bra jobbat!
Kram, C

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Det är verkligen super när man hittar något som passar för båda två. För det är då det fungerar.

Hemma hos oss har vi också delat upp sysslorna, men på ett annat sätt. Maken tvättar kläderna (alltid...jag har inte tvättar kläder på flera år). Jag städar, det där "dagliga", "veckliga" (kan man säga så - troligen inte...). Om det är storstädning som gäller får jag hjälp, för det kan ju bli ganska så mycket. Den som inte lagar middagen diskar och plockar undan. Detta fungerar utmärkt för oss nu. Och det är ju det som är meningen. Den dagen vi får barn kanske vi får ändra på uppdelningen. Men huvudsaken är ju att båda känner att det fungerar.

Och som du säger - det är minst lika viktigt att visa sina barn att man ska dela på ansvaret!

Ha det fint!
//Jill.

Mamma C sa...

Låter kanon när det passar alla inbördes.
Kram mamma c

KakanH sa...

Oj vad imponerad jag blir. Det är kanske inte så traditionellt, men än sen då. Det funkar ju för er! GRATTIS!!! säger jag bara. Jag tycker att ni är jätteduktiga som törs tänka utan för ramarna.
Kram

MiaMaria sa...

Visst gör det....när alla hjälper till...TOPPEN!!!!!

Ha´en bra morgondag!
MiaMaria

Sanna sa...

Åh du underbara pedagogiska människa! Måtte _många_ läsa och begrunda!

*kram*

Malin - I min trädgård sa...

WOW! JAg orkade läsa ;). MEn det lät ju toppen! Vi har tidigare försökt oss på ngt liknande, men kom aldrig igång... Men det var inte riktigt lika strukturerat somert... och det bra-iga som ni gjorde är ju just att rita upp det. Jag tror vi ska testa igen.. Tack för tipset! Jag behövde lite extra kraft!

Kram M

Flingan sa...

Vilket härligt schema!
Det är så underbart att det fungerar så bra för er! Alla är nöjda och glada och hemmet är någorlunda beboligt....:)
Kramis

Willewira sa...

Jag är förstummad!! Detta har jag försökt införa i flera år!!

Nu ska det bli annat i påsen, så det så!!

Men det är ju som du säger tvunget att alla gör sin del. Annars går det ju inte. Vad hjälper det om man får massor med gula pärlor om man inte har ork och tid att använda dem... just för att de andra struntar i sysslorna.

Där skulle jag vilja ha en morot att locka med. Det hjälper inte att bli arg... har provat den varianten. Hysterisk också.. tror jag. Gråtit har jag nog med prövat...

Ska i alla fall få maken att läsa ditt inlägg!!

Tack Bea!! Du är en förståndig kvinna!

Varma kramar
Willewira

Willewira sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Malin sa...

Hej!
Underbart att läsa =) man ska ta tag i saker och inte låta dom vara, dvs om det är ett problem... Vi skulle behöva nåt sånt där också! Ska ta och fundera på det =)
Kramar Malin

Anonym sa...

Tackar!

Proffs vet jag inte, men jag suger åt mig av allt berömm. :-) Har redan fått en beställning, av maken visserligen, men än då.

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei på deg ! Jammen for et smart skjema. Ja, det må til, deling av ansvaret hjemme ellers blir det alt for mye og ingen tid til overs for en part..no good.
Vi deler også, jeg hadde blitt gal ellers :o)
Ha en herlig kveld.
Klem

Lilla Blanka sa...

Hej Bea!

Himla smart! Du är klok och förståndig! Jag tycker vi lever i ett halvkaotiskt töcken så fort skolan börjar och arbetstider och träningar skall funka ihop med kvartssamtal och tandläkarbesök, handling och matlagning.

Bra jobbat!
Kraaaam
Mia

Anonym sa...

Åhh, jag blir imponerad! Undra om man kan introducera detta hemma? Jag gör nämligen 98% av jobbet oavsett om jag är mammaledig (som nu) eller inte! Tack för tipset iaf!

Skatan sa...

Tummen upp! Vi gör någonting liknande här hemma. Dock inte lika förfinat och tydligt. Men - jag förstår att man vinner oändligt mycket på att konkretisera så som ni har gjort. Det är dags för nyordning i skatboet... :)

Kram och godnatt!

Lilla huset på prärien sa...

H-vete Bea! Det där måste jag anamma och applicera på min familj. Det låter ju störtbra. Ska börja med att skriva ut schemat och lusläsa det :)

Kram Jenny

Villa Nystuga sa...

Jag läste HELA vägen ner och är minst sagt imponerad! Man blir ofta så trött på att saker ligger framme där det inte ska. Känns aldrig riktigt ordning och reda. MEN! Ikväll ska jag presentera BEAS-städschema för gubben. Blir en helmysig fredagskväll med städtema och ett glas rött ;)

Tackar för ett suveränt tips!

Lee sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lee sa...

Blev väldigt imponerad! Ska definitivt nämna detta för maken o se vad han anser=)
Tack för att du förklarade.
Mvh//Lee

Lee sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lee sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lee sa...

Blev väldigt imponerad! Ska definitivt nämna detta för maken o se vad han anser=)
Tack för att du förklarade.
Mvh//Lee

Anonym sa...

Imponerande! vi har inga barn men behöver ändå ett system så vi slipper tokstäda varannan vecka. problemet här hemma är att maken är bortrest mycket i veckorna och då är inte jag dirket sugen på att städa och när han är hemma så vill vi ju inte städa för då är han trött och vi vill umgås. Nu gör vi så att vi gör storstädningen till ett nöje där vi lyssnar på tramsig musik, dansar med moppen etc och avslutar med lyxfika men det skulle vara skönt att ha ordningen oftare... Belöningssystem är inte dumt alls!

StrandviksVillan sa...

Klaaaart man orkade läsa hela inlägget, det berör ju en själv varje dag! Har själv funderat hit och dit om sånt där, känns som det skulle vara försent att "lära om" stora barnen men kanske inte...? Hos oss har det nog varit i så många år redan att jag gjort det mesta eftersom maken jobbat med bygget hela tiden, men nu hjälper han till (då jag ger order om det, hihi!)
Ha en riktigt skön helg! Din blogg är sååååå härlig!

Anonym sa...

Vilken trevlig blogg, och tack för ditt besök hos mig.
Jag måste säga att jag beundrar er alla som kan sy!!
Önskar jag hade fått den gåvan.
Ha en bra helg!
Kram Huset på backen

Grodmamman sa...

Tack för kommentaren på min blogg!
Var tvungen att läsa hela inlägget då jag är på gång att städa våra toaletter och diskuterade städning med sambon senast igår!:) Ni verkar ha löst det helt suveränt bra. Skulle vilja ha ett liknande schema här. Nackdelen här är att sambon jobbar kvällar och helger och då blir det lätt att jag sköter allt. Ett städschema hos oss, det tål att tänkas på!:)
Kram

sand mellan tårna sa...

hihi, jag läste inte allt, jag erkänner, men jag skummade igenom massa.

och.... det är smart. Vi har ALLTID i nästan hela livet och det är typ 15 år tillsammans städat på torsdagar, inget konstigt, en tar badrummen, en tar dammsugningen, sedan är det lite plocka och klart, det är för oss lika naturligt som att borsta tänderna. Skönt att slippa bråka om något sånt. Samma med maten. Jag lagar/sambo plockar av och in i maskin, jag torkar av bordet och han spisen.... nästan alltid, det blir aldrig bråk, dte bara är så det skall vara vio är vana. Snabbt går det också. Sedan sköter jag hela tvätten, men den är MIN och han skulle bara våga tvätta! *asg*

Helt normalt alltså. Tack för din snälla kommentar på min blogg.

Kram L

Nilla sa...

Orkade läsa utan problem =)

Jag är så imponerad av ert schema! Vi har många gånger med mannen pratat om nåt liknande men det har inte blivit av, dels för att han skiftesarbetar och dels för att det på nån konstig höger har löst sig iaf.

Ja om man bortser från smärre detaljer, han lagar inte mat och han tvättar inte. Kan ju iofs bero på att jag har i något skede strängt förbjudit honom att tvätta kläder? Hjälper till med maten gör han nog men han är ingen mästerkock och jag för det mesta iaf gillar att laga mat.

Men jag handlar nästan aldrig. Skriver bara upp på en lista vad som behövs och vad jag vill ha och så vips är det hemma =D

Huvudsaken är att man får det att fungera och ingen känner att man behöver dra det största lasset hemma.

Tack för ett otroligt fint näsduksfodral vännen! Så glad jag blev =)

Kram Nilla

Angel.Pearls sa...

Hej o tack för fin kommentar i min blog! Planeringsschema för uppgifter i hemmet skulle behövas hos os också...Jättehärliga tyger och fina saker du visar på din blog! Jag blir riktigt inspirerad! Verkar som jag missat en tävling..men det kanske kommer fler..med vackra, hemsydda saker?! Kram o trevlig helg//Eva med pärlblogen AngelPearls

Malin sa...

Ojojoj säger jag bara!!! Vad duktiga ni är som kommit i gång med ett sånt städschema och dessutom lyckas hålla er till det. Det låter som en superidé för våran stora familj! Tack för tipset!:-)

Lotta sa...

Hej,
Kanon med ett städschema. Jag behöver ett som passar mig. Jag studerar, maken arbetar och barnen går i skolan, men det är mest jag som är hemma och bör ha den största delen, men jag älskar att läsa och vips så sitter jag där med en bok i handen fast jag borde göra annat..
Bra att ni lyckats få till något som passar er familj.
hälsn. Lotta

Familj_Forsell sa...

Hjälp så imponerad jag är och mycket avundsjuk. Ska genast skicka vidare detta inlägg från din blogg till makens inbox...hehe får se vad reaktionen blir :-P
Tack tack blev ju så bra när någon annan redan har gjort en lista.../Anna mamma till 2

prickig design sa...

Det verkar så enkelt... Något som faktiskt är väldigt känsliga ämnen i hemmet känns enkelt och helt naturligt. Ska nog lägga fram ett shemaförslag. Det är dock oftast min sambo som lagar mat, så det är jag lite bortskämd med....=0)

Hittade inte våra före och efter-bilder. Kan försöka kolla/ta nya och maila dig. Blir inte så roliga bilder nu när det är kolsvart ute.
Jag har INTE målat emellan fönstren.De är inte i så bra skick så de ska bytas ut om ett tag vilket iofs känns surt när man vet hur mycket tid man lagt ner på att få dom vita.

♥ Medea ♥ sa...

Wow! vilken strukturering! Antar att det tog ett tag att komma in i allt. Men hjälp vad skönt.

Aurkahes sa...

Nu blev jag riktigt inspirerad!!
Jag har försökt få med min pappa och bror på många städscheman, men det har aldrig fungerat.. Har bara fått kommentaren "nejmen, vad bra!" och sen har det inte blivit mer utav det.

Nu jobbar jag bara halvtid o går hemma en del, så idag har jag rensat i förrådet och även tagit tag i det mycket fasansfulla garaget. Det ska nog gå!

Nu ska jag skriva städschema och imorgon så ska vi ha familjemöte där jag ska presentera mina förslag!

Tack för inspirationen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...