måndag 6 oktober 2008

Mosshjärtan

Jag har gjort mosshjärtan med min treåriga dotter.
Vi utgick från en hjärtform vi gjorde av aluminiumfolie.
Den "stoppade" vi sedan med tidningspapper för lite mer volym.
Sedan gick vi på med mossa och med grön blomsterståltråd.
Så här blev resultatet.
(Ok, jag vet att detta är ett fotografi som säkert kommer hamna på "hundralistan" över bloggvärldens sämsta fotografier, men det GICK helt enkelt inte att få till en decent bild av den. Sorry alltså!) :-(

Det räckte även till två små hjärtan till.
Ett ligger i en skål i vardagsrummet med snöre runt sig och väntar på det rätta kortet att dekoreras med.
Den andra hänger i dotterns rum.

...

Och...by the way...jag är så lycklig idag eftersom jag fått ett av livets mål uppfyllt.
Jag har DREJAT!
Och det blev dessutom BRA! :-D

Jag lyckades med en liten låg skål.
Sedan blev en annan skål fin också, men jag lämnade den temporärt för en fika och när jag kom tillbaka kunde jag inte låta bli att klämma lite till på den på drejskivan, men då blev den för tunn och jag var tvungen att kassera dem. Erfarehetstid kallas det nog.

Mersmak! Kallas det också!

....


Och....by the way 2
Glöm inte tävlingen (pekar nedåt)
Ni har fortfarande två dygn på er.

Ha det gott!

Kram Bea

22 kommentarer:

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Åh , jag tycker nog bilden är proper enough !
Vilket bra tips med folien och tidningspappret !! Har en hel kasse mossa från igår så nu ska det göras hjärtan ;-)
Kul att det går bra med drejeriet , det är ju en konst !!
Kram/Lotta

Malin - I min trädgård sa...

Vad fint! Jag har drömmar om att göra ett fint mosshjärta, men har liksom inte kunnat komma på hur jag ska göra. Men nu fick jag tipset här! Ska definitivt pröva på någongång under november-december!

Åh vad härligt det låter att dreja. Jag har haft sån tur att jag vann en drejupplevelse på Vävra keramik!!! Vann alltså!! Jag blev urlycklig då det verkligen är en gammal dröm som slagit i upfyllelse! Så det ska bli spännande.

Ha en bra dag!

Kram M

Marina sa...

Hjärtan är så fina. Jag gjorde av vinrankor förra året. Kanske något att göra om??? Ja, mosshjärtan gjorde jag också. Man ser att ditt är fint även om bilden inte är 100. Det är svårt att ta bilder nu när det inte är så ljust ute.

Anonym sa...

Superfina hjärtan! Jag har som tradition att göra mosshjärtan till julen.

Åh, dreja! Jag minns oxå känslan av att första gången drejat något, underbart! Kände mig som när jag var barn och stolt kom hem och visade mina kreationer för mamma. Samma stolta känsla liksom, inte att man är övernöjd med resultatet men stolt över att man lyckats skapa något!

Hur är er kurs upplagd? Följer ni en plan eller gör ni vad ni känner för? verkar vara lite olika upplägg på olika håll?

Ser fram emot att få se din skål här på bloggen!

Kram Terese

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Vilket fint hjärta! Och vad skoj att drejningen gick bra. Ska bli skoj att få se det färdiga resultatet...för visst visar du väl det!?!

Ha det fint!

Skatan sa...

Aha, är det så man gör!

Kul att få se :)

Mysigt pyssel med lilla fröken, kan jag förstå.

Kram.

Willewira sa...

Vilket fint hjärta!!
Det gick fram, trots bilden...
Man kan inte lyckas med allt... ;)

Härligt att du njuter och ha roligt med din nya hobby - lera.
Det är något otroligt avslappnande att stoppa händerna i lera och forma saker...

Ha en riktigt skön dag!
Kram Willewira

Willewira sa...

Vilket fint hjärta!!
Det gick fram, trots bilden...
Man kan inte lyckas med allt... ;)

Härligt att du njuter och ha roligt med din nya hobby - lera.
Det är något otroligt avslappnande att stoppa händerna i lera och forma saker...

Ha en riktigt skön dag!
Kram Willewira

Lallis - liv och leverne sa...

otroligt fina hjärtan:)
Ha en riktigt fin dag.
kram Lallis

S o F sa...

Nä, på 100 listan har du ingen chans, så dåligt var det inte. ;)

Men själva mossresultatet blev hur fint som helst! Bra jobbat!

Ha det gott!

Sara Mårtensson sa...

Superfin!!

Kram Sara

Sara Mårtensson sa...

Superfin!!

Kram Sara

Nettan sa...

Ok, kan man göra mosshjärtan så oxå...tack för tipset !

Så nu är det & bege sig till skogs för "mossa" då... ;0)

Vad kul att du fixade & " dreja ", ska bli spännande & se dina alster.
Kram Nettan

Grodmamman sa...

Vilket fint mosshjärta du har gjort! Tack för tipset till stomme också.
Kram

Färjtorp sa...

Oj så fint. Nu kommer jag ihåg att jag har ett litet mosshjärta med tråd som jag köpte i julas, kommer nog fram tids nog..

Ha det.
kram Johanna

Anonym sa...

Fin, fint hjärta! Plockade du mossan själv?
Vad kul att du äntligen har testat drejning. Visst är det ljuvligt att sitta där med den mjuka leran som formas mellan händerna!

Petra sa...

Blev ju hur bra som helst! Jag har funderingar på att göra ett nämligen av hönsnät. Köpte typ två meter en gång på Ö&B, med en förhoppning av massvis med pysseltid - står i stort sett orört fortfarande i förrådet, hrm... NÅja, det är ju tanken som räknas!
/Petra

Hjärtat Mitt sa...

Snyggt hjärta ni har gjort, dottern och du.
Så då har du äntligen fått dreja. Vad roligt!
Det tar ett tag innan man får till det, men det är så kul. Vi hade en drejskiva på fritdshemmet jag arbetade på innan. Gissa om barnen tyckte att det var roligt:)

Kram Mari i Marieholm

Anonym sa...

Vilket fint hjärta :)

Anonym sa...

Hjärtat är ju helt underbart även fast bilden inte är 100.
Blir sugen på att göra ett själv ;) Fast jag är ju helt opysslig så jag fattar ju inte hur du får fast mossan på folien:
mvh smillasplats.blogg.se

Stina sa...

Vilket härligt hjärta.:-) Kramis

Anneli sa...

Snitsigt - såna ska jag göra... ;)
Kramis/Annelie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...