måndag 10 november 2008

Sytt stolsöverdrag

Här är min "skämshörna"...ni vet den jag bad om hjälp med tidigare.
Nu har jag börjat ta tag i stolsdelen och börjat sy ett överdrag av mitt favorittyg.
(Det är brun-vit randigt med svaga blå ränder....förstår att det inte syns så bra på ett sånt här "kvällsfotat" kort...hihi)

Den är inte färdig...ett kantband ska sättas fast i sidan som jag ska knyta ihop bakdelen med sidorna med...sedan ska en mjuk dyna till under själva sitsen...och sedan ska jag sy en liten kudde att ha som dekoration på stolen, eventuellt i resterna av det grå lammpälstyget som jag gjorde hjärtat i.

Men...jag var bara tvungen att visa er hur sonen invigt stolen. Min gulliga fyraåring.
Jag höll på och sy till sena natten igår, men vid halvetttiden kände jag att jag var tvungen att ge mig. :-)
På morgonen satte sig då sonen på stolen och "plastknoppade" ihop en gul, söt anka. Visst är den bedårande? Han tyckte mycket om stolen sade han.
"Vad bra...mamma...att du satt en stol här så jag kan pyssla här!" :-D
Att det stått en stol där sedan ett tag...fast "naken"...har han liksom inte lagt märke till på samma sätt.

Nu är frågan till er...när stolen är klädd och på plats med kudde...vad ska jag klä bordet med för tyg? Färg? Form? Storlek?
(Jag tror jag fegar ur lite med att måla den ett tag eftersom det är en släktklenod)
Vitt tyg? Linnefärgat? Brunt? Grått? Heltäckande?Kortare? Liten duk? Ingen duk? Vad?
*rådvill*

Ni gav mig så bra spark på väg så jag tar en rövare och "ber om hjälp" även denna gång.

Nu har jag för övrigt "keramikat" loss några timmar. Den här gången:
- lade jag sista handen vid en blomkruka (blir ett par)
- finputsade på en vitlöksrivare
och
- kavlade ihop ett grytunderlägg med spetsmönster

Imorgon ska jag tova. Jag längtar...eftersom jag redan fått känna på den underbara färdigkardade ullen som vi kommer få använda oss av. Mumsiga färger kan ni tro...lindblomsgrönt ihop med syrénrosa och lite krämvitt. Härligt!

Hoppas ni sover gott...eller pysslar med något ni verkligen tycker om!
Själv ska jag lägga sista handen vid stolsöverdraget!

Kram Bea

17 kommentarer:

Millas hem sa...

Hejsan!
Så flitig du är!
Stolen blev himla fräsch, så det blir spännande att se bordet sen.
Dessvärre har jag inget tips att ge!
Skrattade åt din son kommentar, och hans upptäckt! De är ju för söta!

Kram Camilla

Viola sa...

Stolen blev ju helt underbar, skulle vilja göra likadant med mina matsalsstolar, ankan blev ju som pricken över i:et, skulle statsa på att ta upp det vita i duken, ha en bra dag, kram

Marina sa...

Vilken kreativitet!

Peter sa...

Tack för kommenatren om min lilla "höna" i barnvagnen.
Obs! Låt dig ikke förledas... Bilden gör henne inte riktigt rättvisa. Jo, hon är söt (partisk mamma..) MEN en riktig VILDING :-D
//Maria

Anonym sa...

Åh, vad du pysslar! Underbart att se all kreativitet här! Är särskilt nyfiken på dina keramiksaker, så klart - det låter lovande!

För egen del har energin helt tagit slut, väldigt tråkigt.. Men med lite inspiration från dig är jag kanske snart igång igen.

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så fint det blev - och kommer att bli!

Vad du ska göra med bordet...hmmm....en liten vit duk kanske? Tycker det är synd att täcka för hela bordet med duk, för benet är så fint! Kanske kan du få ihop något på den där prydnadskudden som går i brunt så att kudden och bordet binds samman?

Ha nu en riktigt fin tisdag!

Caroline sa...

Stolen blev jättefin, himla snyggt tyg! Jag tror att en klassisk virkad rund duk skulle göra sig bra på bordet, det blir rätt stil.
Idag ska jag provköra min nya overlock, nu är det lugn och ro här hemma, vilket jag nog behöver!

Anonym sa...

så fint, spännade att få se de andra du gjort :)

Anonym sa...

Du behöver inte vara orolig, jag slutar inte blogga i första taget, det är för roligt. :-)

Har haft fullt upp, mest för att jag skulle hinna skicka en del av min stora order. Trodde inte jag skulle få så här mycket att göra i början. Men det är bara roligt. NU är det lite lugnare så jag ska göra klart bidragen idag och sedan ska jag ta tag i några "använd det du har" projekt.

Snyggt stolsöverdrag.

Veronica sa...

Tjusigt! Det blev verkligen supersnyggt med överdraget. Jag tycker att det funkar UTAN duk på bordet nu......

kram Veronica

Anna sa...

Jättefin din hörna blir och som sagt av sonen bra av dig att ställa en stol där. :-) De är för söta de små liven.

Angående bordet så är jag själv helt såld på DLL-Fridas bord så jag säger: Måla!

http://detljuvailivet.blogspot.com/search/label/M%C3%A5lat

Vecka - Vecka sa...

Oj så du håller på! Roligt!
Stolen blev jätte fin!

Kram, Lotta

Anonym sa...

Stolsöverdraget blev verkligen fint! Jag förstår sonen...nu kom ju "duken" på hans pysselbord.

Till bordet skulle jag nog använda ett tyg med samma färger som stolen men med ett helt annat mönster, gärna stormönstrat. (För mig ser stolstyget bara blå och vitrandigt ut.) Duken ska nog inte vara allt för lång det kan bli lite tungt då med tanke på den långa stolskappan...lite tankar från mig.

Ha det så skoj med ullen imorgon!

chokladblomma sa...

Snyggt!! Varför kan inte jag sy sådana där överdrag? Kan det bero på att jag aldrig försökt?:) Är det svårt?
Ha det gott!
Kram

Anonym sa...

Åh vad fint det blir! Stolen ser både mer inbjudande och mysig ut samtidigt som den ser jättestilig och nästan högtidlig ut! Kanonfint. En liten framtida dröm jag har är att klä in matsalsstolar på det där sättet...

Angående bordet så skulle jag nog rekommendera en lång linneduk, för nu ser helt plötsligt bordet lite sterilt och naket ut i jämförelse med stolen. Skulle vara snyggt om duken är sydd i flera olika våder så det blir ett fint fall på den.

Lycka till med fortsättningen! :) Är så kul att följa med på denna resa.

/Maja

Anonym sa...

Kan inte undgå att berätta hur fina grejer du har på din blogg. Älskar dina små nallar du har, supersöta!

Kramar Benita

Anonym sa...

Hej! Vilken inspirerande blogg och vad kreativ du är!! Säljer du vimplar och vad tar du för dem isf?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...