söndag 9 juni 2013

Är ni också i en förändringsfas?


Hej mina vänner!

Det är så mycket som hela tiden ska bli bättre och bättre, finare och finare.
Som om livet vore någon slags linjär företeelse som pekar snett uppåt åt höger hela tiden?
Jag läser George Orwells samhällskritiska sci-firoman "1984" och redan DÄR diskuterar han det här med att alltid sträva framåt, vad gör det med vårt "Carpe diem"?
Jag har provat att ha en paus.
Kanske har jag fortfarande paus.
Jag vet inte...och just nu känner jag att jag inte behöver veta.
Förändringen vindar blåser även här - men inte alltid till bättre och bättre, finare och finare - utan just till ett mer "Carpe diem" liv.
  • Jag har bytt jobb så att jag har ett arbete där jag kan leva även på jobbet och orka vara kreativ på fritiden.
  • Jag har rensat ut saker ur hemmet så att det är lättare att hålla rent.
  • Jag har skalat bort aktiviter och hantverksfördjupningar för att kunna fokusera och njuta mer av de jag valt som viktigast.
  • Jag pyntar för mig själv och inte för blogg eller Instagram längre (har inte ens kvar lösenordet till Instagram längre). Det fick mig att tappa bort mig själv.
  • Jag är sparsamt aktiv i allt vad bloggar, Instagram, Twitter och inredningstidningar heter, det har fått mig att tydligare känna vad som är JAG och må bättre i mig själv.
  • Jag fortsätter att arbeta efter "städ-schema" här hemma och skäms inte för att barnen får ta aktiv del i de sysslor som vi behöver få utförda för att få vardagen att flyta på.
  • Jag har låtit skrivandet bli en större del av min vardag och riktar min kreativitet på det skrivna ordet. (Jag har gått skrivkurs och poesikurs under våren och ska gå en skrivkurs under sommaren och även en kurs i att "Skriva en bok" i höst).
Om du orkat läsa hit.
Tack för att du prioriterar mig i ditt liv.

Om du inte orkat läsa allt.
Bra...att du väljer vad du ska ägna tid åt i ditt liv.

En sak är säker...vi syns...på ett eller annat sätt...
och det är inte ett avskedsord, utan ett löfte.

Det kommer att komma fler blogginlägg här, när jag känner att något behöver skrivas eller visas upp.

Ta hand om er där ute...försök skala av...och tänka...linjärt. Livet är bra, precis som det är!

18 kommentarer:

MirEll sa...

Kloka och tänkvärda ord. I dagens samhälle blir det alltmer viktigt att stanna upp och dofta på rosorna och det är svårt att göra om man har näsan begravd i en I-phone.
Ha det underbart så hörs vi.
Kram Linda

Klockarbarn sa...

Så bra för dig. Att våga välja och våga välja bort är inte alltid det enklaste men skönt när man kommit till insikt om det är det man behöver. Jag gjorde det för några år sen men inser att man alltid måste vaka över sitt val (om man kan uttrycka sig så). Det jag menar är att det är lätt att "trilla" dit igen. Om det händer så är det ingen katastrof. Det blir lättare och lättare att känna igen när det sker och lättare att göra nåt åt det. Jag får säkert möjlighet att läsa vad du har för tankar framöver. Lycka till med skrivandet.

Lowella sa...

Kloka ord från en klok kvinna :)
Det är nog viktigare än nånsin idag när vi alla är så "online" mest hela tiden. Vad är viktigast? Att visa upp för alla andra i cyber-rymden eller vara närvarande i nuet med sina nära o kära?
Vad som är viktigast vet vi nog, men det är inte alltid så lätt att "stänga av".
Förändringens vindar har nog blåst lite här hos mig med. :)

Inger sa...

Hej!

Har verkligen saknat dina inspirerande inlägg och blev så glad när du uppdaterat igen ... vilka kloka råd du ger och vad roligt det låter med skrivarkurser ... jag önskar dig lycka till i ditt nya vägval, känns nästan som om det skulle ha kunnat vara jag!

Många varma kramar/Inger

Unknown sa...

Hej! Kloka ord:) Kan man beställa dina vackra vimplar fortfarande? Mvh Malin

Beas sa...

Ja, Malin, det går bra. :-)

Unknown sa...

Toppen:) Har du någon mailadress jag ska beställa till eller skriver jag här? Min mail är malla_86@hotmail.com

Grodmamman sa...

Så kloka ord!
Jag har sagt upp alla prenumerationer på inredningstidningar och rensar mest hela tiden och det är så skönt! Snacka om att livet blir enklare när man slipper ta hand om en massa saker man ändå aldrig använder.
Tycker att du gör helt rätt och jag försöker komma dit jag också.
Kram

Anita sa...

Klokt och insiktsfullt

Helena sa...

Hej! Det var länge sedan jag tittade in här. Har själv hamnat i en bloggpaus men det betyder inte att jag pysslar mindre för det men det tar tid att fotografera allt man gör och sedan ska man få tid att lägga in det på bloggen m m. Låter spännande med kurserna du har gått/kommer gå Ha det så jättebra :)

Livet i träsket sa...

Så klokt! Du är underbar!

Anonym sa...

Så bra sagt trötts allt ... Det händer väl en del av de som bloggar att man kommer fram till frågan vad är viktigt här i livet
Var kreativ och lycka till

Emma Pysslamer.se sa...

Tack för dina tankar! Jag tänker inspireras av dem för att må bra på mitt sätt :)

Anonym sa...

Så klokt, inspereras av dig :)
Kan man få beställa dom underbara vimplarna av dig? Har skickat dig ett mail ifrån natalie_hagstrom@hotmail.com
Vill gärna ha en till :)

Mojebarn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Livet i träsket sa...

Så klokt! Kram!/Kristina

Livet i träsket sa...

Så klokt! Kram!/Kristina

Clipping path sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...